Autoilijoita jo toisessa polvessa, palvelua sydämellä!
Kuusamossa järjestettiin lokakuun puolessa välissä Otaxi Taksinkuljettajakoulutus. Kolmen koulutuspäivän aikana opiskeltiin niin taksialan lainsäädäntöä, Kelakyytejä, koulukuljetuksia, taksamittarin käyttöä kuin myös erityisasiakkaiden kohtaamista ja palvelua. Yksi osa koulutusta oli Otaxin brändi, jonka laatuvaatimusten mukaan jokaisen Otaxin autoja ajavan kuljettajan on osallistuttava brändikoulutukseen ja suoritettava koe koulutuksen jälkeen hyväksytysti. Kuusamon koulutuksesta Otaxille valmistui viisi uutta kuljettajaa, joista osa on päässyt jo kuljettajantyöhön käsiksi! Yksi heistä on Tanja Aarni Pudasjärveltä. Tanja on koulutukseltaan sairaanhoitaja. Kuljettajana voi toimia, olipa pohjakoulutus mikä vain!
Tanja Aarnin mies Hannu Aarni on toisen polven taksiyrittäjä Pudasjärveltä. Isänsä Pentin jalanjäljissä alalle ajautuneen Hannun yrityksellä on 4 autoa Otaxin väreissä ja yhtä näistä pääsee nyt myös Tanja ajamaan. Myös Tanjan isä ajaa Aarnin yrityksen autoja. Voidaan siis helposti puhua taksiperheestä.
Aarnit ovat kuljettaneet pudasjärveläisiä jo vuodesta 1973
Pentti Aarni aloitti taksiuransa vuonna 1973 koululaiskuljetusluvalla ja taksiluvan hän sai vuonna 1990. Pikkupoikana perheen Hannu-poika kulki isänsä mukana koulukyydeissä, liekkö sieltä jo tarttunut innostus taksityöhön?
Opiskelu, armeija ja vakituinen työ Postin palveluksessa piti Hannun poissa auton ratista aina vuoteen 2006 asti. Silloin Aarnin perheelle tuli tarve työntekijälle ja Hannu siirtyi isänsä palvelukseen. Silloin ajettiin taksi- ja koulukyytien lisäksi myös kela- ja asiointikyytejä sekä jaettiin postia. Vuonna 2008 Hannu kävi yrittäjäkurssin ja marraskuussa 2008 alkoi taival yrittäjänä henkilöautolla, asemapaikkana Pudasjärven Taksiasema.
Hannu kertoo, että hänellä on aina ollut halu palvella ja tarjota palvelua myös liikuntarajoitteisille asiakkaille. Tämä ajatus mielessään Hannu vaihtoi henkilöauton ensimmäiseen esteettömään autoon vuonna 2016. ”Isä lopetti yritystoiminnan vuonna 2018 ja kun uuden Taksilain myötä oli helpompi lisätä kalustoa, hankin silloin toisen esteettömän auton, joka jäi kotikylän autoksi.”, Hannu kertoo. ”Silloin tarve tuli myös lisähenkilökunnalle. Isä auttoi ja auttaa edelleen, aina kun pystyy, samoin Tanjan isä aloitti ajamaan autojani.”, Hannu jatkaa.
2019 autorivistöön tuli kolmas auto, esteetön auto sekin, 2020 neljäs auto ja viime vuonna kalusto täydentyi vielä yhdellä esteettömällä autolla. Tällä hetkellä Hannulla on siis yhteensä 5 autoa, joista 4 on Otaxin väreissä. Hannun ja Tanja-vaimon lisäksi palveluksessa on molempien isät sekä kaksi muuta kuljettajaa.
Hannu ja Tanja nimeävät molemmat kuljettajan tärkeimmäksi ominaisuudeksi luotettavuuden. On tärkeää, että asiakas voi luottaa kuljettajaan, vanhemmat voivat esimerkiksi hyvillä mielin jättää lapsen koulukyytiin ja luottaa siihen, että lapsi pääsee turvallisesti perille ja saatetaan kouluun asti. Tanja lisää vielä, että koulukyytejä ajaessaan hän ajattelee, että kuljettajalla on myös liikennekasvattajan rooli. ”Käydään lasten kanssa läpi liikenneturvallisuuteen liittyviä asioita siinä kyydin aikana.”, Tanja kertoo. ”Asiakkaita kun on laidasta laitaan, vauvasta vaariin, on liikuntarajoitteisia ja viikonlopun väsyneitä juhlijoita, kaikki ovat yhtä tärkeitä, ketään ei jätetä oman onnensa nojaan vaan varmistetaan, että asiakas pääsee turvallisesti määränpäähänsä.”, Hannu lisää. ”Palvelualttiutta pitää olla, kyllä kuljettaja auttaa vaikka villasukat asiakkaan jalkaan, jos asiakas pyytää. Täytyy olla halu palvella toista ihmistä. Osa luulee, että kuljettajan työ on vain autolla ajamista, mutta tähän kuuluu paljon muutakin.”, Hannu kiteyttää. Osalle asiakkaista taksinkuljettaja voi olla ehkä päivän ainoa sosiaalinen kontakti, ja sitä kautta tärkeä osa arkea.
Hannu ja Tanja ajavat molemmat Otaxi kelataksikyytejä Pudasjärvellä. Tutut kuljettajat ovat ilo asiakkaalle. Otaxilla kaikki autot ja kuljettajat ovat niin sanotusti samalla viivalla, kyydin ajaa asiakasta lähimpänä oleva auto. ”Sivukylillä se tarkoittaa yleensä sitä tuttua autoa ja kuljettajaa, kun muita taksiyrittäjiä ei kylällä ole. Se on hyvä juttu, että Otaxilla on brändikoulutus, jonka kaikki kuljettajat käyvät. Se takaa sen, että palvelunlaatu on tasaista ja jokainen kuljettaja sitoutuu Otaxin brändin laatu- ja palveluvaatimuksiin. Vaikka ei se tuttu kuski sattuisikaan kelakyydissä ratin taakse niin asiakas tietää kuitenkin, että palvelu ja laatu on yhtä hyvää kaikilla.”, Hannu ja Tanja kertovat.
”Tietysti tämänhetkinen maailman tilanne huolettaa, kustannusten nousu on ollut rajua. Meilläkin on isoja esteettömiä autoja ja polttoainekustannukset ovat aikamoiset, mietitään johtaako se tarpeeseen vaihtaa esteettömiä autoja henkilöautoihin.”, Hannu miettii. ”Halu jatkaa alalla on kuitenkin kova ja on vaikea kuvitella tekevänsä jotain muuta työtä.”, Hannu jatkaa. Molemmat, Hannu ja Tanja, haluavat auttaa asiakkaita. ”Kilpailu on kovaa, se on myös varmasti aiheuttanut hämmennystä asiakkaissa. Luotetaan kuitenkin siihen, että omat työt tehdään hyvin, toimitaan luotettavasti ja asiakkaat saavat jatkosakin parhaat palvelut Otaxin kuljettajilta ja autoilijoilta. Meillä on kattava, n. 600 auton verkosto koko Pohjois-Pohjanmaan alueella. Päivystämme vuorokauden ympäri ja olemme valmiina palvelemaan vuoden jokaisena päivänä, kaikkina vuorokauden aikoina.”, Hannu Aarni toteaa lopuksi.