Lue
lisää
Oulu
2,00 €/puh + 0,49 €/min + pvm
Lue
lisää
Kuusamo & Ruka
1,25 €/puh + 1,00 €/min + pvm
Lue
lisää
Pohjanmaa
1,42 €/puh + 1,00 €/min +pvm

Otaxin Kela-kyydit

puh. 0800 93377

Kotimainen ja paikallinen OTAXI tarjoaa Kela-taksi -palveluita Pohjois-Pohjanmaan alueella. Luotettavat ammattikuljettajat varmistavat turvallisen sekä laadukkaan palvelun. Huomioimme myös yksilölliset palvelutarpeet asiakaskohtaamisissa.

OTAXI Kelataksi tarjoaa Kelan taksipalvelut seuraavien kuntien alueella:

Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto, Haukipudas, Ii, Kalajoki, Kempele, Kiiminki, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Nivala, Oulainen, Oulu, Oulunsalo, Pudasjärvi, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe, Reisjärvi, Ruukki, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi, Vaala, Vihanti, Ylivieska ja Yli-Ii.

Keski-Pohjanmaalla palvelu tuotetaan seuraavissa kunnissa: Kokkola, Kannus, Toholampi, Lestijärvi, Veteli, Kaustinen ja Perho. Kela suorakorvauspalvelut Keski-ja Pohjois-Pohjanmaalla tuottaa Pohjois-Suomen Taksi Oy.

Tilausohjeet Kelan korvaamiin taksimatkoihin

1. Tilaa taksi numerosta 0800 93377. Tilauspuhelu ja jonotusaika ovat maksuttomia.

  • Vain Kela-taksin numerosta tilatusta matkasta voit saada korvauksen ja maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
  • Tilaa taksi viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.
  • Tilaa taksi tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti.
  • Voit tilata yhdellä kertaa tulevan 2 viikon ajalle kaikki tiedossasi olevat meno- ja paluumatkat.
  • Tilaa paluumatka vähintään 1 tuntia ennen lähtöaikaa, jos paluumatkan ajankohta on tiedossa.
  • Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Taksikeskus ilmoittaa puhelun yhteydessä ajan, jolloin auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia. Jos tilaamaasi kuljetukseen tulee muutoksia tai kuljetuksesi peruuntuu, ilmoita niistä viipymättä taksikeskukseen. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa.
  • Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.
  • Halutessasi saat tekstiviestillä tiedon, kun taksi on hyväksynyt tilauksen. Tekstiviestissä ilmoitetaan myös puhelinnumero, josta tavoitat kuljettajan.
  • Aistivammaisilla on mahdollisuus tilata taksi tekstiviestillä numerosta 18 198 100.

2. Ilmoita puhelun yhteydessä

  • Nimesi ja henkilötunnuksesi
  • Osoite, josta auto noutaa sinut
  • Matkan määränpää (esim. sairaala)
  • Kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • Tuleeko mukaasi apuvälineitä tai saattaja
  • Puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

3. Saat tiedon auton arvioidusta saapumisajasta

  • Jos tilaamasi taksimatkaan tulee muutoksia, ilmoita niistä välittömästi tilausnumeroon.
  • Viimeistään muutoksista on ilmoitettava 2 tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.

4. Näytä kuljettajalle Kela-korttisi

  • Kun näytät kuljettajalle Kela-korttisi, saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun.

5. Pyydä Todistus matkakorvausta varten (SV 67)

  • Jos tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi, pyydä siitä todistus terveydenhuollosta (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).
  • Jos terveydenhuollon edustaja tilaa paluumatkan puolestasi, et tarvitse todistusta SV67.
  • Säilytä kertamatkaa varten kirjoitettu todistus itselläsi 6 kuukauden ajan matkapäivästä. Kela voi pyytää sitä myöhemmin.
  • Toimita pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus Kelaan.

6. Vakiotaksiasiakkuus

  • Tietyillä asiakasryhmillä on mahdollisuus saada vakiotaksiasiakkuus. Lisää tietoa vakiotaksiasiakkuudesta kela.fi/taksimatkat
  • Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle 1.7.2018 jälkeen on, että Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy osoittamaan asiakkaalle vakiotaksin.

7. Toivetaksi

  • Sinulla on mahdollisuus toivoa tiettyä kuljettajaa tai autoa hoitamaan Kela-taksikuljetus. Toivetaksi toteutetaan, mikäli kuljettaja on saatavilla kuljetusta varten. Sovithan asiasta kuljettajan kanssa ennen tilauksen tekemistä.
  • Tilausta tehdessä mainitse Toivetaksin paikkakunta ja kupunumero.
  • Mikäli kuljetus yhdistellään toisen asiakkaan kuljetukseen, toivetaksia ei välttämättä pystytä toteuttamaan.

8. Anna palautetta

  • Asiakkaan kirjallinen palaute

9. Linkitykset kela.fi-sivuille

  • Lisätietoja Kelan korvaamista taksimatkoista www.kela.fi/taksimatkat
  • Lisätietoja Kelan korvaamista matkakorvauksista kela.fi/matkakorvaukset

Tiesitkö?

Kela on kartoittanut taksia käyttävien asiakkaiden kokemuksia ja tyytyväisyyttä. Kyselyssä asiakasta pyydettiin arvioimaan kokemustaan Kela-taksista kokonaisuutena asteikolla 0–10. OTAXI Kelataksin alueella Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla asiakastyytyväisyyden keskiarvo on huikea 9,2 eli tulosten mukaan asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Lisätiedot kyselystä Kelan sivuilta täältä. Kiitos asiakkaillemme luottamuksesta!