Koronan vaikutukset taksialalla
Taksiliiton tiedote 11.5.2020
Taksiliiton jäsentutkimuksen mukaan koronapandemia on romahduttanut taksiyritysten liikevaihdon. Jopa 72 prosenttia taksiyrittäjistä kertoo, että liikevaihto on tippunut vuoden takaiseen verrattuna yli 60 prosenttia. 36 prosentilla vastaajista pudotus on ollut yli 80 %. Vielä karumpaa kieltä kertoo Nordean Koronamittari, jonka mukaan romahdus on ollut koko toimialalla edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna lähes 80 % eikä minkäänlaista elpymistä ole tapahtunut. Edes valtion suljetuiksi määräämillä ravintoloilla pudotus ei ole ollut näin radikaali.
Taksiala kärsii koronakriisistä muita toimialoja rajummin ja kriisi on suora seuraus koronapandemiasta ja sen aiheuttamista rajoitustoimista. Valtion tarjoamat yritysten kehittämistuet eivät pelasta kriisiyrityksiä, joihin taksiyritykset kuuluvat. Nyt tarvitaan suoraa tukea, joka on tarkoitettu yrityksen ja yrittäjän selviämiseen, ei toiminnan kehittämiseen.
”Kun liikkuminen ja kontaktit kiellettiin käytännössä kokonaan, kärsi palveleva taksiala yrittäjineen ensimmäisenä eikä minkäänlaista elpymistä näy. Koronan vaikutukset olivat nopeita ja radikaaleja, asiakkaat katosivat käytännössä yhdessä yössä”, muistuttaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.
Myös taloustieteilijät Vesa Vihriälän johdolla toteavat raportissaan, että tukea tulisi nimenomaan kohdistaa kriisissä pahiten kärsineille yrityksille.
”Taksiala on julkisessa tukikeskustelussa laiminlyöty täysin, vaikka vaikutukset taksialalle ovat jopa ravintola-alaakin rajumpia. Tämä on kestämätön ja epätasa-arvoinen tilanne. Eikö taksiyrittäjiä ole kuritettu viime vuosina aivan tarpeeksi muutoinkin”, ärähtää Koskinen.
Suora tuki pelastaisi konkursseilta ja ylivelkaantumiselta
Pienillä yrityksillä ei ole valtavaa puskuria, joka kantaisi yli kriisin, jonka kestoa kukaan ei osaa arvioida. Samalla yrityksen kiinteät kulut ovat edelleen olemassa.
Jopa 13 % taksiyrittäjistä ei usko yrityksensä selviämiseen koronakriisin yli ja 15 % ei osannut antaa arviota selviämisestään. Ne, jotka vielä uskovat selviytymiseen, kertovat uskonsa perustuvan siihen, että rajoituksia puretaan ja kysyntä palautuu nopeasti.
”Loputtomiin eivät optimistisestikaan suhtautuvat yrittäjät pysty sinnittelemään ilman kysyntää, jonka palautumisesta ei valitettavasti ole merkkejä. Taksiala odottaa maamme hallitukselta nopeita päätöksiä suorasta yritystuesta. Suoralla tuella epävarmat ja jopa jo uskonsa menettäneet taksiyrittäjät voitaisiin vielä pelastaa”, Koskinen muistuttaa.
Tilanne Otaxin yrittäjillä
Taksiliiton tiedotteen faktat eivät tule Otaxille yllätyksenä. Romahdus on ollut selkeästi näkyvissä myös paikallisesti ja ainoastaan 30% normaalikyydeistä on ollut pandemia-aikaan ajettavana.
”Toivomme vahvempaa tukea ja ymmärrystä päättäjiltä taksialalla toimiville pienyrittäjille. On valitettava tosiasia, että suuri osa taksiyrittäjistä on tukijärjestelmissä väliinputoajan roolissa, ollessaan pienyrittäjiä tai toiminimimuotoisia”, huokaa OTAXI Oulun asiakkuuspäällikkö Piia Sandholm. ”Oulun alueella olemme tulleet autoilijoitamme vastaan tarjoamalla mahdollisuutta keskeyttää taksiliikennetoiminta määräajaksi, jona aikana meiltä ei lähde autoilijalle kuukausimaksuja. Lisäksi olemme lanseeranneet OTAXI -sisupuukko kampanjan, jossa taksinkuljettajat voivat ilmiantaa pandemia-aikana rohkeasti ja sisukkaasti toimineen kollegansa.”, kertoo Sandholm.
Otaxissa katsotaan jo eteenpäin ja mietitään, miten yhdessä toimitaan sujuvimmin, asiakkaan parhaaksi, myös koronapandemian jälkeen. ”On vaikea ennustaa, mikä on uusi normaali taksialalla. Väheneekö liikematkustaminen pysyvästi? Kasvaako kotimaan matkailu? Pandemian eristysaika jättää jälkensä meihin kaikkiin, erityisesti taloudellisesti, vielä pitkälle ajalle.” tuumii Sandholm. Jotta palvelutaso voidaan taata myös sitten, kun ihmisten liikkuminen lisääntyy, uusia OTAXI -yrittäjiä lähdetään jo kouluttamaan asiakaspalvelu-ammattiin. Ensimmäinen yrittäjäkoulutus käynnistyy 25.5.2020. ”Uudet Otaxin nettisivut ovat valmistumassa ja paljon muuta uutta on tulossa, suunta on eteenpäin.” toteaa Sandholm.